[Elevated blood pressure and hypertension : Focus of the 2024 ESC guidelines on risk reduction]

Herz. 2024 Nov 26. doi: 10.1007/s00059-024-05285-8. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

The 2024 guidelines of the European Society of Cardiology (ESC) for the management of elevated blood pressure and hypertension introduce the new category "elevated blood pressure" (120-139/70-89 mm Hg). All patients with elevated blood pressure are advised to implement lifestyle modifications. The aim is to reduce the cardiovascular risk at an early stage. In addition, a structured assessment should be carried out based on the comorbidities, such as coronary artery disease, heart failure and stroke as well as on risk factors, which can result from an antihypertensive treatment in cases of moderate to high risk and a blood pressure of 130/80 mm Hg or more despite 3 months of lifestyle modifications. For patients with hypertension (≥ 140/90 mm Hg), the guidelines now recommend initiating lifestyle modifications and antihypertensive medication concurrently. The new target systolic blood pressure is 120-129 mm Hg, with establishment of individualized treatment goals in cases of frailty or age ≥85 years. Compared to the guidelines of the European Society of Hypertension (ESH) and the German national guidelines (NVL), the ESC extends the treatment recommendations to patients with elevated blood pressure even below the threshold of 140/90 mm Hg. For resistant hypertension spironolactone is recommended, with renal denervation being an alternative option to increasing the antihypertensive medication.

Die Leitlinie von 2024 der European Society of Cardiology (ESC) zur Behandlung von erhöhtem Blutdruck und Hypertonie führt die neue Kategorie „erhöhter Blutdruck“ (120–139/70–89 mm Hg) ein. Allen Patienten mit erhöhtem Blutdruck wird empfohlen, ihren Lebensstil anzupassen. Ziel ist es, das kardiovaskuläre Risiko frühzeitig einzudämmen. Zudem soll anhand von Begleiterkrankungen wie koronarer Herzkrankheit, Herzinsuffizienz und Schlaganfall sowie von Risikofaktoren eine strukturierte Bewertung erfolgen, die bei mittlerem bis hohem Risiko sowie einem Blutdruck von 130/80 mm Hg oder mehr trotz 3‑monatiger Lebensstilanpassung eine antihypertensive Therapie zur Folge haben kann. Bei Bluthochdruck (≥ 140/90 mm Hg) wird neu der zeitgleiche Beginn von Lebensstiländerungen und antihypertensiver Medikation empfohlen. Das neue systolische Blutdruckziel liegt bei 120–129 mm Hg, wobei im Falle von Gebrechlichkeit oder einem Alter ab 85 Jahren ein individuelles Behandlungsziel festzulegen ist. Im Vergleich zu den Leitlinien der European Society of Hypertension (ESH) und der Nationalen Versorgungsleitlinie (NVL) erweitert die ESC die Behandlungsempfehlungen auf Patienten mit erhöhtem Blutdruck auch unter dem Schwellenwert von 140/90 mm Hg. Bei resistenter Hypertonie wird Spironolacton empfohlen, wobei die renale Denervierung eine Alternative zur Erweiterung der antihypertensiven Medikation darstellt.

Keywords: Antihypertensive therapy; Cardiovascular risk; Current guidelines; Holistic approach; Lifestyle adjustment.

Publication types

  • English Abstract
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