[Prospective, multicenter study of the outcome of complex regional pain syndrome after 12 months]

Schmerz. 2024 Sep 28. doi: 10.1007/s00482-024-00837-7. Online ahead of print.
[Article in German]

Abstract

Background and objectives: Complex regional pain syndrome (CRPS) can lead to severe pain and limited functionality in the long term. Guidelines should help to optimize treatment procedures. It should be investigated which outcome is achieved after 1 year with guideline-based therapy.

Materials and methods: In a prospective multicenter study, 40 patients with newly diagnosed CRPS were examined to determine how their pain and functional limitations changed within 1 year. In addition, it was investigated whether the time of diagnosis and invasive measures influence these outcome parameters.

Results: All patients received physiotherapy and/or ergotherapy, treatment with glucocorticoids and/or bisphosphonates 29 (72.5%); various invasive measures were carried out in 13 (32.5%). After 1 year, both pain and functionality were significantly improved; two-thirds reported a tolerable average pain intensity. Severe functional impairment according to von Korff disability points was found after 1 year in 9 (22.5%), and a moderate or severe impairment according to medical evaluation in 6 (15%) and 3 (7.5%) patients, respectively. Earlier diagnosis and corresponding earlier start of treatment correlated with better outcome in terms of pain and functionality according to von Korff, but not according to medical evaluation. The influence of invasive procedures on the outcome parameters tended to be low.

Conclusion: Guideline-based treatment led to a good outcome in terms of pain and functionality in the majority of patients. Early diagnosis correlated with better outcome, so suspected cases should be referred quickly to a medical facility with appropriate expertise.

Zusammenfassung: HINTERGRUND UND FRAGESTELLUNG: Das komplexe regionale Schmerzsyndrom („complex regional pain syndrome“ [CRPS]) kann langfristig zu starken Schmerzen und eingeschränkter Funktionalität führen. Leitlinien sollen helfen, die Behandlungsabläufe zu optimieren. Es sollte untersucht werden, welches Outcome unter leitliniengestützter Therapie nach 1 Jahr erreicht wird.

Material und methoden: In einer prospektiven Multicenterstudie wurde bei 40 Patient*innen mit neu diagnostiziertem CRPS untersucht, wie sich die Schmerzen und Funktionseinschränkungen innerhalb von 1 Jahr veränderten. Zudem wurde untersucht, inwieweit der Zeitpunkt der Diagnosestellung sowie invasive Maßnahmen Einfluss auf diese Outcomeparameter haben.

Ergebnisse: Alle Patient*innen erhielten Physio- und/oder Ergotherapie, eine Therapie mit Glukokortikoiden und/oder Bisphosphonat 29 (72,5 %), diverse invasive Maßnahmen erfolgten bei 13 (32,5 %). Nach 1 Jahr waren sowohl die Schmerzen als auch die Funktion signifikant verbessert, zwei Drittel berichteten über eine erträgliche mittlere Schmerzstärke. Eine schwere Funktionseinschränkung nach Von-Korff-Disability-Punkten fand sich nach 1 Jahr bei 9 (22,5 %), eine mittel- bzw. schwergradige Einschränkung nach ärztlicher Einschätzung bei 6 (15 %) bzw. 3 (7,5 %) Betroffenen. Eine frühere Diagnosestellung und ein entsprechend früherer Therapiebeginn korrelierten mit einem besseren Outcome bzgl. Schmerzen und Funktionalität nach von Korff, jedoch nicht nach ärztlicher Einschätzung. Der Einfluss invasiver Verfahren auf die Outcomeparameter war gering.

Diskussion: Eine an den Leitlinien orientierte Therapie führte mehrheitlich zu einem guten Outcome bzgl. Schmerzen und Funktionalität. Eine frühzeitige Diagnosestellung korrelierte mit besserem Outcome, somit sollten Verdachtsfälle zügig einer Einrichtung mit entsprechender Expertise zugeführt werden.

Keywords: Chronic pain; Complex regional pain syndrome; Guidelines; Physical therapy; Treatment outcome.

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