[Comparison of the preclinical quality of analgesia of emergency physicians and paramedics based on trauma patients]

Anaesthesiologie. 2024 Sep;73(9):576-582. doi: 10.1007/s00101-024-01447-9. Epub 2024 Aug 6.
[Article in German]

Abstract

Background: Adequate prehospital pain management is a critical component of emergency medical services. With the introduction of the paramedic profession and the Paramedics Act in Germany, the basis for more extensive competencies of paramedics was established. In many emergency medical service areas it is thus possible for paramedics to perform analgesia and sedation with esketamine/midazolam according to pre-established instructions and/or standard operating procedures. This study assessed the quality of analgesia administered to trauma patients by paramedics compared to emergency medical service physicians.

Material and methods: The study included trauma patients who received prehospital administration of analgesia by either emergency medical service physicians or paramedics and were subsequently admitted to the central emergency department of the Saarland University Hospital. A standardized data collection form was used to collect information from the emergency service protocol and initial emergency department assessment. The evaluation employed descriptive statistical methods and a total of 207 completed records were analyzed.

Results: Both professional groups achieved significant pain reduction and fulfilled the criteria for effective pain management (pain reduction: emergency medical service physicians 5.5 ± 2.0/paramedic 4.4 ± 2.1, p < 0.001). Emergency medical service physicians, however, more frequently attained a higher reduction in numerical rating scale scores and administered oxygen. Notable differences were observed in the range of medications used and the dosages.

Conclusion: This study could show that prehospital analgesia is comparable between emergency medical service physicians and paramedics in terms of effectiveness for trauma patients if the indications are correctly set, while observing pre-existing instructions. With their competencies paramedics are able to perform an effective and safe analgesic treatment within the framework of preformulated procedural instructions, which can be equal to that of an emergency medical service physician.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die präklinische Schmerztherapie ist ein wesentlicher Bestandteil der Notfallmedizin. Mit Einführung des Berufsbildes des Notfallsanitäters wurden nicht ärztlichen Rettungskräften erweiterte medizinische Kompetenzen zuerkannt. Diese Studie evaluiert die Qualität der Analgesie durch Notfallsanitäter im Vergleich zu Notärzten anhand traumatologischer Patienten.

Material und methoden: Erfasst wurden Patienten mit Verletzungen, die nach einer präklinisch durchgeführten Analgetikagabe, durch Notärzte oder Notfallsanitäter, in der zentralen Notaufnahme des Universitätsklinikums des Saarlandes aufgenommen wurden. In einem Erfassungsbogen wurden sowohl aus dem Notfalleinsatzprotokoll als auch initial in der Sichtung/Notaufnahme erhobene Daten und Messwerte erfasst. Die deskriptive Auswertung erfolgte anhand statistischer Standardverfahren. Eingeschlossen wurden 207 komplette Datensätze. Als primärer Endpunkt wurde die Reduktion der Schmerzen bei Übergabe in der zentralen Notaufnahme festgelegt.

Ergebnisse: Beide Berufsgruppen erreichen eine signifikante Reduktion der Schmerzen und erfüllen das Ziel einer effektiven Schmerztherapie (Schmerzdifferenz: Notarzt 5,5 ± 2,0/Notfallsanitäter 4,4 ± 2,1/p < 0,001). Notärzte erzielten eine höhere Reduktion der NRS-Werte und verabreichten häufiger Sauerstoff. Unterschiede zeigten sich v. a. im Spektrum der verwendeten Pharmaka.

Schlussfolgerung: Bei korrekter Indikationsstellung und Beachtung der Handlungsanweisungen können Notfallsanitäter eine effektive Analgosedierung durchführen. Hinsichtlich Sicherheit und Qualität lässt sich die Therapie mit der eines Notarztes vergleichen.

Keywords: Emergency medical service physician; Emergency medicine; Emergency paramedic; Pain management; Prehospital analgesia.

Publication types

  • Comparative Study

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Allied Health Personnel* / standards
  • Analgesia* / methods
  • Analgesia* / standards
  • Analgesics / administration & dosage
  • Analgesics / therapeutic use
  • Emergency Medical Services* / methods
  • Emergency Medical Services* / standards
  • Emergency Medical Technicians / standards
  • Female
  • Germany
  • Humans
  • Ketamine / administration & dosage
  • Ketamine / therapeutic use
  • Male
  • Middle Aged
  • Pain Management / methods
  • Pain Management / standards
  • Pain Measurement
  • Paramedics
  • Physicians*
  • Wounds and Injuries* / drug therapy

Substances

  • Ketamine
  • Analgesics