Transition from hospital to nursing home: Discharge planners as a potential lever for quality improvements?

Z Gerontol Geriatr. 2024 Dec;57(8):631-638. doi: 10.1007/s00391-024-02325-0. Epub 2024 Jul 17.

Abstract

Background: Public reporting is supposed to be helpful in differentiating between well and poorly performing nursing homes; however, hospital patients often have difficulties to deal with quality information. Discharge planners (DP) can support them in comparing quality and, by influencing patients' decision, lead to better provision of care in nursing homes.

Objective: This study investigated the choice behavior of DP, their use of quality information and the potential to impact the decision-making of patients.

Material and methods: A total of 70 DP from German hospitals with a geriatric department participated in an online survey. They were asked about information preferences and tools used for nursing home searches. In addition, they assessed quality information items from the new German quality reporting on a Likert scale. To test their comprehension participants were given a case scenario of a typical patient, were shown nursing homes displayed based on a medical comparison portal navigator (AOK-Pflegenavigator) and were asked to select nursing homes in a 3-round experiment.

Results: When looking for a nursing home, DP primarily rely on internal nursing home directories (n = 62; 92.5%). The 3 preferred criteria for decision are: distance to the family (n = 55; 28.80%), bed availability (n = 51; 26.7%) and wishes of patients/relatives (n = 41; 21.47%). The consent score for public reporting was 46.28% and the comprehension ratio was 82.24%.

Discussion: The DP do not advise hospital patients on the performance of nursing homes and rely on the decision-making of patients. This results in a lack of impact on patients' decisions and consequently in a loss of potential for public reporting to lead to better care in nursing homes.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Öffentliche Qualitätsberichterstattung soll eine Differenzierung zwischen guten und schlechten Pflegeheimen ermöglichen. Krankenhauspatienten sind jedoch mit Qualitätsvergleichen oft überfordert. Entlassmanagementpersonal (EMP) kann ihnen dabei helfen und so zu Qualitätsverbesserungen im Pflegeheimen beitragen. ZIEL: Diese Studie untersucht das Wahlverhalten des EMP, seinen Umgang mit Qualitätsinformationen und das Potenzial, die Entscheidung Betroffener zu beeinflussen.

Material und methoden: EMP (n = 70) aus deutschen Krankenhäusern mit geriatrischer Fachabteilung nahm an einer Online-Befragung teil. Es wurden Informationspräferenzen und die Tools erfragt, die das EMP bei der Pflegeheimsuche verwendet. Zusätzlich bewertete das EMP auf einer 5‑Punkte-Skala verschiedene Informationen aus der neuen Qualitätsberichterstattung in der Pflege. In einem Verständnistest hat das EMP, basierend auf einem Patientenszenario, in 3 Runden Pflegeheime gewählt, deren Darstellung auf dem medizinischen Vergleichsportal AOK-Pflegenavigator basierte.

Ergebnisse: Bei der Pflegeheimsuche verlässt sich das EMP hauptsächlich auf interne Pflegeheimverzeichnisse (n = 62; 92,5 %). Entscheidungen basieren auf 3 zentralen Kriterien: Entfernung des Heims von Angehörigen (n = 55; 28,80 %), Bettenverfügbarkeit (n = 51; 26,70 %) und Wünsche der Betroffenen (n = 41; 21,47 %). Die Zustimmungsquote für die neue Qualitätsberichterstattung lag bei 46,28 % und die Verständnisquote bei 82,24 %.

Diskussion: EMP handelt pragmatisch und verlässt sich auf die Entscheidung der Betroffenen. Somit findet keine umfangreiche Unterstützung bei Qualitätsvergleichen statt und das Potenzial, die Entscheidung Betroffener zu beeinflussen und so zu Qualitätsverbesserungen beizutragen, geht verloren.

Keywords: Discharge management; Online survey; Public reporting; Quality of care; Quality representation agreement.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Female
  • Germany
  • Homes for the Aged
  • Humans
  • Male
  • Middle Aged
  • Nursing Homes*
  • Patient Discharge*
  • Patient Transfer
  • Quality Improvement*