[Interstitial lung diseases : From imaging to treatment]

Radiologie (Heidelb). 2024 Aug;64(8):643-652. doi: 10.1007/s00117-024-01340-x. Epub 2024 Jul 2.
[Article in German]

Abstract

Background: The role of radiology in the diagnosis of interstitial lung diseases (ILDs) has evolved over time, in part replacing histology. Radiology now represents a pillar of diagnostics and monitoring in ILDs.

Objective: To what extent does radiology influence diagnostics and treatment in ILDs?

Materials and methods: A literature review was conducted, and current findings were discussed in the context of clinical data.

Results: Radiology plays a crucial role in the diagnosis of ILDs. Within the framework of the multidisciplinary conference, it provides specific CT patterns such as usual interstitial pneumonia (UIP), nonspecific interstitial pneumonia (NSIP), and organizing pneumonia (OP), or helps in identifying cystic lung diseases. Multicompartment diseases can be detected, and pulmonary hypertension or extrapulmonary involvement of the respective diseases can be suspected. Progressive pulmonary fibrosis requires radiologic assessment as one of the required criteria. Interstitial lung abnormalities are usually detected by radiological studies performed for an unrelated indication.

Conclusion: Radiology plays an important role within the multidisciplinary conference to determine both diagnosis and treatment with antifibrotic or anti-inflammatory drugs, or a combination of both.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Rolle der Radiologie im Rahmen der Diagnostik von interstitiellen Lungenerkrankungen (ILD) hat sich im Lauf der Zeit gewandelt. So konnte sie teilweise die Histologie ablösen und ist dadurch zu einer tragenden Säule der Diagnostik und Verlaufsbeurteilung der interstitiellen Lungenerkrankungen geworden.

Fragestellung: Inwieweit hat die Radiologie Einfluss bei Diagnostik und Therapie der ILD?

Material und methoden: Es erfolgten eine Literaturrecherche und eine Diskussion sowie die Einordnung der aktuell vorliegenden Daten in den klinischen Kontext.

Ergebnisse: Bei der Diagnostik der ILD spielt die Radiologie eine entscheidende Rolle. Im Rahmen der multidisziplinären Konferenz (MDK) liefert sie spezifische Muster in der Computertomographie (CT), wie das der UIP (gewöhnliche interstitielle Pneumonie), NSIP (nichtspezifische interstitielle Pneumonie) oder OP (organisierende Pneumonie), außerdem hilft sie bei der Einordnung der zystischen Lungenerkrankungen. Darüber hinaus liefert sie Hinweise für Multikompartment-Erkrankungen, pulmonale Hypertonie oder andere extrapulmonale Beteiligungen der entsprechenden Erkrankungen. Für eine progrediente pulmonale Fibrose ist die radiologische Verlaufsbeurteilung eine der geforderten Kriterien. Die Rolle der Radiologie besteht im Rahmen von Screeninguntersuchungen oder anderweitig durchgeführter Bildgebung des Thorax in der Klassifizierung von ILD.

Schlussfolgerung: Die Radiologie ist somit fest verankert im Team der MDK, in welcher sowohl die Diagnose festgelegt wird als auch die Therapie im Sinne einer antifibrotischen oder antiinflammatorischen Therapie oder einer Kombination beider Wirkstoffklassen.

Keywords: Computed tomography; Exogenous allergic alveolitis (EAA); Idiopathic pulmonary fibrosis (IPF); Multidisciplinary conference; Nonspecific interstitial pneumonia (NSIP).

Publication types

  • English Abstract
  • Review

MeSH terms

  • Diagnosis, Differential
  • Humans
  • Lung Diseases, Interstitial* / diagnosis
  • Lung Diseases, Interstitial* / diagnostic imaging
  • Lung Diseases, Interstitial* / therapy
  • Tomography, X-Ray Computed* / methods