Patients with Lynch syndrome, one of the most common hereditary tumor predisposition syndromes, harbor an increased risk for a broad spectrum of especially gastrointestinal and gynecological tumors. Causative for the syndrome are variants in DNA mismatch repair genes, which are passed on to the offspring at a 50% chance (autosomal dominant inheritance). The tumor tissue of these patients usually shows microsatellite instability, which is of increasing relevance regarding prognosis and therapeutic decisions. The detection of a causative genetic variant in a patient enables predictive testing of family members to provide relief to noncarriers and provide carriers with intensified risk-adapted surveillance. In addition, chemoprevention with aspirin (acetylsalicylic acid) has been proven useful for chemoprevention in studies. Therefore, the diagnosis of Lynch syndrome is important for patients and their relatives.
Patienten mit einem Lynch-Syndrom, einem der häufigsten erblichen Tumorprädispositionssyndrome, tragen ein erhöhtes Risiko für ein breites Spektrum an insbesondere gastrointestinalen und gynäkologischen Karzinomen. Ursächlich sind angeborene Varianten in DNA-Mismatch-Reparatur-Genen, die zu 50 % an die Nachkommen vererbt werden (autosomal-dominant). Das Tumorgewebe von Lynch-Syndrom-Patienten weist i. d. R. eine Mikrosatelliteninstabilität auf, was zunehmend von prognostischer und therapeutischer Relevanz ist. Der Nachweis einer ursächlichen Keimbahnvariante bei einem Patienten erlaubt eine gezielte prädiktive Testung der Angehörigen, um Nichtanlageträger zu entlasten und Anlageträger einer intensivierten, risikoadaptierten Früherkennung zuzuführen. Zudem hat sich eine medikamentöse Primärprävention mit Acetylsalicylsäure in Studien als wirksam erwiesen. Die Diagnosestellung ist deshalb von großer Bedeutung für die Patienten selbst und ihre Angehörigen.
Keywords: DNA mismatch repair; Genomic instability; Hereditary nonpolyposis colorectal cancer; Hereditary tumor predisposition; Microsatellite instability.
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