Background: In solid tumors, the detection of locoregional lymph node metastases is of decisive importance not only for the prognosis but also for selecting the correct treatment. Various noninvasive imaging methods or, classically, lymph node dissection are available for this purpose.
Objective: This article presents the general principles of noninvasive lymph node diagnostics and discusses the value of the clinically available imaging modalities, ultrasound (US), computed tomography (CT), magnetic resonance imaging (MRI) and positron emission tomography (PET). In addition, recent new technical developments of each modality are highlighted.
Material and methods: Literature search and summary of the clinical and scientific experience of the authors.
Results: The available imaging procedures are divided into (1) morphological (US, CT, MRI) and (2) functional modalities (PET, special MRI). The former capture structural lymph node parameters, such as size and shape, while the latter address properties that go beyond morphology (e.g. glucose metabolism). The high diagnostic accuracy required for future treatment algorithms will require a combination of both aspects.
Discussion/conclusion: Currently, none of the available modalities have sufficient accuracy to replace lymph node dissection in all oncological scenarios. One of the major challenges for interdisciplinary oncological research is to define the optimal interaction between imaging and lymph node dissection for different malignancies and tumor stages.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Bei soliden Tumoren ist die Detektion lokoregionärer Lymphknoten(LK)-Filiae für die Prognose aber v. a. auch für die Wahl der richtigen Therapie von entscheidender Bedeutung. Dafür stehen verschiedene nichtinvasive Bildgebungsverfahren oder – klassischerweise – die LK-Dissektion zur Verfügung.
Ziel der arbeit/fragestellung: Die vorliegende Arbeit stellt allgemeine Prinzipien der nichtinvasiven Lymphknotendiagnostik dar und diskutiert den Stellenwert der klinisch verfügbaren Bildgebungsmodalitäten (Ultraschall [US], Computertomographie [CT], Magnetresonanztomographie [MRT], Positronenemissionstomographie [PET]). Zudem werden technische Weiterentwicklungen der einzelnen Modalitäten aufgezeigt.
Material und methoden: Literaturrecherche und Zusammenfassung der klinischen und wissenschaftlichen Erfahrung der Autoren.
Ergebnisse: Die verfügbaren Bildgebungsverfahren werden unterteilt in (1) morphologische (US, CT, MRT) und (2) funktionelle Modalitäten (PET, spezielle MRT). Erstere erfassen strukturelle LK-Parameter wie Größe und Form, letztere Eigenschaften, die über die Morphologie hinausgehen (z. B. den Glukosestoffwechsel). Die für zukünftige Therapiealgorithmen erforderliche hohe diagnostische Genauigkeit wird eine Kombination beider Aspekte erforderlich machen.
Diskussion/schlussfolgerung: Derzeit weist keine der verfügbaren Modalitäten ausreichende Genauigkeit auf, um in allen onkologischen Szenarien die LK-Dissektion zu ersetzen. Eine der großen Herausforderungen an die interdisziplinäre onkologische Forschung ist es, das optimale Zusammenspiel von Bildgebung und LK-Dissektion für die verschiedenen Malignome und Tumorstadien zu definieren.
Keywords: Lymph node excision; Lymph node staging; Lymphatic metastasis; N status; Nodal metastases.
© 2023. The Author(s), under exclusive licence to Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature.