Introduction: Flexible diverticulotomy is an established procedure for the treatment of Zenker's diverticulum. In a bicentric study, we investigated the development of the procedure since its introduction at the Ordensklinikum Linz Barmherzige Schwestern and Elisabethinen in 2010.
Methods: All flexible diverticulotomies performed between January 2010 and December 2019 at the above-mentioned clinics were evaluated retrospectively. Patients were divided into two 5-year periods (2010-2014 and 2015-2019) and statistical tests were performed for comparison of data.
Results: In all, 69 flexible diverticulotomies were performed. The procedure was technically successful in 93.5% of cases. No lethal outcome was encountered. Only 2 (2.9%) interventions led to serious complications which had to be treated in the intensive care unit. Mild complications occurred in 14.5% of cases. 54 patients were evaluated in the follow-up period; 11 (20.3%) patients experienced relapses of dysphagia. The primary intervention resulted in a significant improvement over the observation period. Patients in the second intervention group had shorter average hospital stays and longer recurrence-free intervals.
Conclusion: Flexible diverticulotomy is a safe and effective procedure for the treatment of Zenker's diverticulum. However, as the success rate appears to depend on the expertise and experience of the department, flexible diverticulotomy should be performed at centers with high caseloads.
Hintergrund: Die flexible Divertikulotomie gilt inzwischen als etablierte Behandlungsoption in der Therapie des Zenker-Divertikels. In unserer bizentrischen Studie des Ordensklinikums Linz Barmherzige Schwestern und Elisabethinen untersuchten wir, inwiefern sich dieses Verfahren seit dessen Einführung im Jahr 2010 entwickelt hat.
Methoden: Diese retrospektive Studie umfasst alle endoskopisch-flexiblen Divertikulotomien, die im Zeitraum vom 01.01.2010 bis zum 31.12.2019 in den genannten Kliniken durchgeführt wurden. Die Patienten wurden in 2 sequenzielle 5-Jahres-Intervalle (2010–2014 und 2015–2019) aufgeteilt und statistisch verglichen.
Ergebnisse: Insgesamt wurden 69 konsekutive flexible Divertikulotomien ausgewertet. Ein primärer Eingriffserfolg konnte bei 93,5% erzielt werden. Es kam zu keinem letalen Outcome und bei 2 (2,9%) Eingriffen zu schweren intensivpflichtigen Komplikationen. Leichte Komplikationen traten in 14,5% der Fälle auf. Im Follow-Up konnten 54 Patienten evaluiert werden. Hiervon entwickelten 11 (20,3%) ein Rezidiv. Der primäre Eingriffserfolg zeigte eine signifikante Verbesserung über den Beobachtungszeitraum. Außerdem profitierten Patienten der zweiten Interventionsgruppe im Durchschnitt von einer kürzeren Hospitalisationszeit und einem längeren Rezidiv-freien Intervall.
Schlussfolgerung: Die flexible Divertikulotomie ist eine sichere und effektive Methode für die Behandlung des Zenker-Divertikels. Die Erfolgsrate scheint aber von der Expertise und Erfahrung der Abteilung abzuhängen, weshalb die flexible Divertikulotomie primär in Zentren mit hohen Fallzahlen durchgeführt werden sollte.
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