This case report describes the case of a patient that developed suddenly dyspnea, cough and hemoptysis while swimming. Under the clinical presentation of pulmonary edema she required short-term invasive ventilation. Initially, echocardiography showed globally highly reduced systolic left ventricular function, which rapidly normalized. After exclusion of other pulmonary or cardiac causes swimming-induced pulmonary edema was diagnosed. This should be considered in cases of pulmonary edema, particularly in patients practicing sports with contact to water.
Diese Kasuistik schildert den Fall einer Patientin, die während des Schwimmens akut Dyspnoe, Husten und Hämoptysen entwickelte. Unter dem klinischen Bild eines Lungenödems wurde sie beatmungspflichtig und musste kurzzeitig invasiv beatmet werden. Echokardiographisch stellte sich eine global hochgradig eingeschränkte systolische linksventrikuläre Pumpfunktion dar, die sich rasch normalisierte. Nach Ausschluss anderer pulmonaler oder kardialer Ursachen stellten wir die Diagnose eines durch das Schwimmen induzierten Lungenödems. Dieses sollte als Differenzialdiagnose des Lungenödems bedacht werden, insbesondere bei Sportlern mit Wasserexposition.
Keywords: Echocardiography; Pulmonary edema/diagnosis, differential; Swimming-induced pulmonary edema; Ventricular function, left; Water sports.
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