[Care of older patients by community emergency paramedics : Comparison of community-dwellers and nursing home residents]

Med Klin Intensivmed Notfmed. 2022 Oct;117(7):542-548. doi: 10.1007/s00063-021-00863-8. Epub 2021 Sep 16.
[Article in German]

Abstract

Background: Emergency departments and emergency services are increasingly burdened by non-emergency patients. A substantial proportion of these is represented by older people. The project "community emergency paramedic" ("Gemeindenotfallsanitäter" [G-NFS]) was initiated to prevent unnecessary use of emergency services.

Objective: To identify specific utilizations of the G‑NFS services by older people at home and in nursing homes.

Material and methods: Retrospective analysis of the assignment protocols from July 2019 through June 2020. Only data from patients aged ≥ 65 years were included. Data were grouped into whether patients lived on their own or in nursing homes.

Results: A total of 2358 protocols of older patients (mean age 80.8 years; 52.9% female) were evaluated and 55% of patients were treated on-site. The most frequently used measures by G‑NFS were counselling (79.4%), aid in self-medication (16.7%) and administration of medication (23.2%). Of the G‑NFS assignments 329 (14.0%) were carried out for nursing home residents. Measures related to urine catheter complications were more frequently performed in nursing home residents than in patients who lived at home (32.2% vs. 5.7%). Compared to other emergency cases, patients with catheter-related complications were most often treated at the scene (84.3% vs. 52.2%).

Conclusion: The G‑NFS enabled the majority of patients to be treated on-site, thus saving resources of emergency services and hospitals; however, the G‑NFS also performed measures that were normally the responsibility of general practitioners. This possibly highlights structural deficits in the medical and nursing care of older people.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Notaufnahmen und Rettungsdienste werden zunehmend durch nicht vital bedrohlich erkrankte Patienten belastet. Ein großer Anteil der Rettungsdiensteinsätze entfällt auf ältere Menschen. Um eine unnötige Disponierung höherwertiger Rettungsmittel zu reduzieren, wurde das Modellprojekt Gemeindenotfallsanitäter (G-NFS) entwickelt.

Ziel der arbeit: Ziel dieser Arbeit war es herauszufinden, ob sich spezifische Einsatzschwerpunkte des G‑NFS in der Versorgung älterer Menschen in häuslicher Umgebung und im Pflegeheim zeigen.

Material und methoden: Es handelt sich um eine retrospektive Beobachtungsstudie auf Basis der Einsatzdokumentation vom 01.07.2019 bis zum 30.06.2020. Es wurden G‑NFS Einsätze bei älteren Menschen (≥ 65 Jahre) analysiert, unterteilt nach den Einsatzorten Pflegeheim oder Häuslichkeit.

Ergebnisse: Es wurden 2358 Protokolle ausgewertet (Durchschnittsalter: 80,8 Jahre; 52,9 % weiblich). Vor Ort wurden 55 % der Patienten versorgt. Die durchgeführten Maßnahmen umfassten Beratungsgespräche (79,4 %), Hilfe bei Selbstmedikation (16,7 %) und Medikamentengabe (23,2 %). Auf Pflegeheimbewohner entfielen 329 (14,0 %) Einsätze. Maßnahmen in Bezug auf Urindauerkatheter wurden häufiger bei Pflegeheimbewohnern als in der Häuslichkeit durchgeführt (32,2 % bzw. 5,7 % aller Einsätze). Bei Patienten mit Katheterproblemen erfolgte im Vergleich zu anderen Einsätzen nahezu immer eine Versorgung vor Ort (84,3 % bzw. 52,2 %).

Diskussion: Durch G‑NFS können die Mehrzahl der älteren Patienten ambulant versorgt und andere Ressourcen entlastet werden. Allerdings führen G‑NFS auch Maßnahmen durch, die im Verantwortungsbereich der hausärztlichen Versorgung liegen, und gleichen somit strukturelle Defizite in der medizinisch-pflegerischen Versorgung aus.

Keywords: Ambulatory care; Emergency care; Emergency medical services; Health services research; People in need of care.

MeSH terms

  • Aged
  • Aged, 80 and over
  • Emergency Medical Services*
  • Emergency Medical Technicians*
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Nursing Homes
  • Retrospective Studies