The use of neuraxial morphine, in combination with nonopioid analgesic regimens for postoperative analgesia after Caesarean deliveries is common practice, especially in the Anglo-American world. Neuraxial morphine offers a longer-lasting superior analgesia than intravenous opioids or patient-controlled analgesia. If neuraxial anaesthesia is being used for a caesarean delivery, it may be recommended to concomitantly administer neuraxial morphine for the postoperative analgesia.A low dose of neuraxial morphine in a healthy parturient bears a low morbidity and mortality risk. The optimal frequency, duration and modality of respiratory monitoring for patients at low risk for respiratory depression is dependent on the dose of morphine administered and the patient-specific and obstetric risk profile.
Für die Behandlung von Schmerzen nach Sectio caesarea (Wundschmerz, Nachwehen) stellt die neuroaxiale Morphingabe in Kombination mit peripher wirkenden Analgetika im angloamerikanischen Raum den Goldstandard dar. Damit kann eine langanhaltende Analgesie (bis zu 24 h) erreicht werden. Dieser Beitrag stellt den aktuellen Wissensstand zu diesem Thema dar und beschreibt die gegenwärtigen Empfehlungen.
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