Exact positioning and optimal axial alignment are mandatory to achieve satisfactory postoperative refractive results after implantation of a toric or presbyopia correcting intraocular lens (IOL). Posterior capsule rupture can preclude stable capsular fixation. In such cases, reverse optic capture with haptic tuck results in stable fixation of the lens with respect to centering, rotation and axial position. Only the haptics are positioned in the capsule, behind the anterior capsulorrhexis. The optic remains in the sulcus; thus, the lens is fixed in the rhexis, providing long-term stability despite the presence of posterior capsule rupture.
Für ein gutes refraktives Ergebnis nach Implantation einer (Sonder-)Linse ist die exakte Positionierung der Intraokularlinse (IOL) mit möglichst optimaler Achslage von entscheidender Bedeutung. Das Einklemmen der IOL-Optik in der vorderen Kapsulorhexis („reverse optic capture“ mit „haptic tuck“) ermöglicht beim Auftreten einer Hinterkapselruptur eine stabile Fixation der IOL in Bezug auf Rotation, Zentrierung und axiale Lage. Dafür wird die Optik im Sulcus platziert und die Haptiken verbleiben hinter der vorderen Kapsulorhexis, sodass eine Fixation der IOL in der Rhexis erreicht wird. So kann eine langfristig stabile IOL-Position erzielt werden.
Keywords: Cataract surgery; Complication; IOL axis; Posterior capsule rupture; Toric intraocular lens.
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