Regarding the importance of ligament replacement in existing osteoarthritis three topics are highlighted: the development of osteoarthritis after ACL-tear or -replacement, ACL-replacement in existing osteoarthritis and ACL-replacement together with medial unicompartmental knee replacement. Concomitant lesions at the meniscus and cartilage, especially the patella-femoral cartilage are risk factors for the development and progression of osteoarthritis in ACL insufficiency. The treatment of a symptomatic ACL-insufficiency in existing osteoarthritis in the elderly patient is directly dependent on pre-existing degenerative changes. Medial unicompartmental knee replacement and ACL-replacement can, however, be well combined and lead to very good long-term results even in the young patient.
Zum Stellenwert der Bandrekonstruktion bei bestehender Arthrose werden drei Themen vorgestellt: Arthroseentstehung nach VKB(vorderes Kreuzband)-Ruptur oder -Ersatz, VKB-Ersatz bei bestehender Gonarthrose, VKB-Ersatz zusammen mit medialer Schlittenprothese. Risikofaktoren für eine Arthroseentstehung und -progredienz bei VKB-Ruptur sind die Begleitverletzungen v. a. am Meniskus und der Knorpelschaden v. a. am Kniescheibengelenk. Die Behandlung einer symptomatischen VKB-Insuffizienz bei bestehender Gonarthrose am Beispiel des älteren Patienten hängt direkt von den schon vorbestehenden Verschleißzeichen ab. Die mediale Schlittenprothese und der VKB-Ersatz wiederum sind gut miteinander vereinbar und führen zu sehr guten Langzeitergebnissen, auch beim jüngeren Patienten.
Keywords: Anterior cruciate ligament reconstruction; Cartilage; Joint replacement; Knee; Middle aged.