Background: Spinal cord injuries are frequently associated with severe clinical-neurological deficits. These are evident with specific symptoms and syndromes. Hereby, a thorough knowledge of spinal neuroanatomy is essential.
Methods: Spinal anatomy, examination procedures and classical spinal syndromes are presented.
Results: Important spinal syndromes comprise the dorsal cord syndrome, spinothalamic tract syndrome, pyramidal tract syndrome, central cord syndrome, transversal and Brown-Séquard syndrome as well as combined syndromes.
Conclusion: Clinical examination allows assessment and anatomical classification of spinal syndromes and targeted examination of the spinal cord using additional diagnostic methods.
Zusammenfassung: HINTERGRUND: Rückenmarkläsionen ziehen häufig schwere klinisch-neurologische Ausfälle nach sich. Diese äußern sich durch spezifische Symptome und Syndrome. Zur Einordnung ist eine gründliche Kenntnis der spinalen Neuroanatomie wichtig.
Methoden: Spinale Anatomie, Untersuchungsablauf und klassische spinale Syndrome werden dargestellt.
Ergebnisse: Wichtige spinale Syndrome sind das Hinterstrangsyndrom, Vorderseitenstrangsyndrom, Pyramidenbahnsyndrom, zentromedulläre Syndrom, Querschnitt- und Brown-Séquard-Syndrom sowie kombinierte Syndrome.
Schlussfolgerung: Die klinische Untersuchung erlaubt die Erfassung und anatomische Einordnung spinaler Syndrome und gezielte Untersuchung des Rückenmarks mittels Zusatzdiagnostik.
Keywords: Myelopathy; Neuroanatomy; Posterior funiculus; Spinal cord syndromes; Spinal pathways.