[Treatment of Heavily Calcified Coronary Lesions]

Ther Umsch. 2021 Feb;78(1):16-22. doi: 10.1024/0040-5930/a001232.
[Article in German]

Abstract

Treatment of Heavily Calcified Coronary Lesions Abstract. In Switzerland and other industrialized nations, coronary heart disease (CHD) is the most common cause of death in adulthood. CHD is a chronic disease in which stenoses of the epicardial coronary arteries usually cause a deficit in blood supply to the heart muscle tissue, which can lead to chest pain, myocardial infarction, heart failure or cardiac arrhythmia and ultimately to significant morbidity and mortality. Since the first percutaneous coronary intervention (PCI) on 16th September 1977 at the University Hospital of Zurich by Andreas Grüntzig, the field of interventional cardiology has seen remarkable progress in the treatment of coronary artery disease, especially with the development and evolution of coronary stents. Nonetheless, calcified coronary stenoses pose a challenge in everyday interventional practice because they prevent stent implantation or correct expansion or are associated with a higher rate of complications. Unfortunately, to date, there are no established interventions to prevent calcification of the coronary arteries. However, there are some therapeutic approaches that allow PCI in calcified vessels, and these are the focus of this work.

Zusammenfassung. In der Schweiz und anderen Industrienationen ist die koronare Herzkrankheit (KHK) die häufigste Todesursache im Erwachsenenalter. Die KHK ist eine chronische Erkrankung bei der meistens Stenosen der epikardialen Herzkranzgefässe eine Mangeldurchblutung des Herzmuskelgewebes verursachen, wodurch es zu Angina Pectoris-Beschwerden, Herzinfarkt, Herzinsuffizienz oder Herzrhythmusstörungen und schliesslich zu einer erheblichen Morbidität und Mortalität kommen kann. Seit der ersten perkutanen Koronarintervention (PCI) am 16. September 1977 am Universitätsspital Zürich durch Andreas Grüntzig hat die interventionelle Kardiologie bemerkenswerte Fortschritte bei der Behandlung der KHK erlebt, insbesondere mit der Einführung und Weiterentwicklung von Koronarstents. Nichtsdestotrotz stellen verkalkte Koronarstenosen eine Herausforderung im interventionellen Alltag dar, da sie die Stentimplantation oder dessen korrekte -expansion verhindern oder mit einer höheren Komplikationsrate vergesellschaftet sind. Bis heute gibt es leider keine etablierten Verfahren zur Verhinderung der Kalkbildung in den Herzkranzgefässen. Es gibt jedoch einige Therapieansätze, die eine PCI in verkalkten Gefässen ermöglichen, und diese stehen im Mittelpunkt dieser Arbeit.

MeSH terms

  • Adult
  • Coronary Artery Disease* / therapy
  • Humans
  • Myocardial Infarction*
  • Percutaneous Coronary Intervention*
  • Stents
  • Switzerland
  • Treatment Outcome