[Diagnostic and Therapeutic Management of Carotid Artery Disease]

Praxis (Bern 1994). 2020 Jul;109(9):705-723. doi: 10.1024/1661-8157/a003475.
[Article in German]

Abstract

Diagnostic and Therapeutic Management of Carotid Artery Disease Abstract. A quarter of all ischemic strokes is caused by atherosclerotic obliterations of the extra- and intracranial brain-supplying vessels. The prevalence of atherosclerotic extracranial carotid stenosis rises up to 6-15 % from the age of 65. The risk of stroke in symptomatic carotid stenosis, i.e. after stroke or transient ischemic attack (TIA), is very high at 25 % within 14 days. Conservative therapy is the cornerstone of treatment by controlling the risk factors, treatment with platelet aggregation inhibitors and antihypertensive and lipid-lowering medication. Carotid endarterectomy (CEA) is the first line treatment for symptomatic patients with a >50 % and asymptomatic patients with a >60 % carotid stenosis. In order to ensure the best possible treatment of patients with asymptomatic and symptomatic carotid stenosis, interdisciplinary cooperation in diagnostics, therapy and aftercare in a neuromedical centre of maximum care is necessary.

Zusammenfassung. Ein Viertel aller ischämischen Schlaganfälle wird durch atherosklerotisch bedingte Veränderungen der extra- oder intrakraniellen hirnversorgenden Gefässe verursacht. Die Prävalenz atherosklerotisch bedingter, extrakranieller Karotisstenosen steigt mit dem 65. Lebensjahr auf 6–15 % an. Das Risiko eines Schlaganfalls bei einer symptomatischen Karotisstenose, d.h. nach Stroke oder Transienter Ischämischer Attacke (TIA), ist mit 25 % innerhalb von 14 Tagen sehr hoch. Die konservative Therapie mit Reduktion der Risikofaktoren, Thrombozytenaggregationshemmern (TAH), antihypertensiver und lipidsenkender Therapie bildet den Grundpfeiler der Therapie bei Patienten mit asymptomatischer und symptomatischer Karotisstenose. Die Karotis-Endarterektomie (CEA) ist die Behandlungsmethode der 1. Wahl bei symptomatischen Patienten mit einer >50 %igen und bei asymptomatischen Patienten mit einer >60 %igen Stenose. Um eine bestmögliche Behandlung von Patienten mit asymptomatischer und symptomatischer Karotisstenose zu gewährleisten, ist die interdisziplinäre Zusammenarbeit in Diagnostik, Therapie und Nachsorge in einem neuromedizinischen Zentrum der Maximalversorgung erforderlich.

Keywords: Atherosklerose; Carotid Artery Stenting; ICA stenosis; ICA-Stenose; Karotis-Endarterektomie; Karotisstentimplantation; atherosclerosis; carotid endarterectomy; medical therapy; medikamentöse Therapie.

MeSH terms

  • Carotid Artery Diseases* / diagnosis
  • Carotid Artery Diseases* / therapy
  • Carotid Stenosis*
  • Endarterectomy, Carotid*
  • Humans
  • Ischemic Attack, Transient*
  • Risk Factors
  • Stents
  • Stroke*
  • Treatment Outcome