[Anesthesia and intensive care ventilators: differences and usability in COVID-19 patients]

Anaesthesist. 2020 May;69(5):316-322. doi: 10.1007/s00101-020-00781-y.
[Article in German]

Abstract

The current coronavirus disease 2019 (Covid-19) pandemia is a highly dynamic situation characterized by therapeutic and logistic uncertainties. Depending on the effectiveness of social distancing, a shortage of intensive care respirators must be expected. Concomitantly, many physicians and nursing staff are unaware of the capabilities of alternative types of ventilators, hence being unsure if they can be used in intensive care patients. Intensive care respirators were specifically developed for the use in patients with pathological lung mechanics. Nevertheless, modern anesthesia machines offer similar technical capabilities including a number of different modes. However, conceptual differences must be accounted for, requiring close monitoring and the presence of trained personnel. Modern transport ventilators are mainly for bridging purposes as they can only be used with 100% oxygen in contaminated surroundings. Unconventional methods, such as "ventilator-splitting", which have recently received increasing attention on social media, cannot be recommended. This review intends to provide an overview of the conceptual and technical differences of different types of mechanical ventilators.

Die aktuelle Coronavirus-Krankheit 2019 (Covid-19)-Pandemie ist eine dynamische Situation mit therapeutischen Herausforderungen und logistischen Unwägbarkeiten. Ein Mangel an medizinischer Schutzausrüstung und Intensivrespiratoren ist je nach Wirkung der „Flatten-the-Curve“ Maßnahmen zu erwarten. Gleichzeitig besteht bei vielen Ärzten und Pflegekräften eine hohe Unsicherheit bezüglich der Möglichkeiten und Limitationen verschiedener Gerätetypen. Intensivrespiratoren wurden speziell für die Behandlung von Patienten mit pathologischer Lungenmechanik entwickelt. Gleichwohl liefern aktuelle Narkosegeräte den Intensivbeatmungsgeräten ähnliche Leistungen und bieten meist viele Beatmungstypen inklusive unterstützender Spontanatmungsmodi. Trotz ausreichender technischer Voraussetzungen bestehen im Vergleich zu Intensivrespiratoren jedoch wesentliche konzeptionelle Unterschiede. Diese bedingen bei der Nutzung zur Langzeitbeatmung einen deutlich größeren Überwachungsaufwand. Moderne Transportbeatmungsgeräte eignen sich v.a. zur kurzfristen Überbrückung da bei Geräten mit Raumluftzufuhr immer eine Verwendung mit 100 % Sauerstoff in kontaminierter Umgebung erfolgen sollte. In den sozialen Medien zuletzt vielfach präsentierte unkonventionelle Beatmungskonzepte zur Beatmung mehrerer Patienten mit einer Beatmungsmaschine, sog. „Ventilator-Splittung“ ist nicht zu empfehlen. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es, dem Leser einen Überblick über die konzeptionellen und technischen Unterschiede verschiedener Typen von Beatmungsgeräten zu geben.

Keywords: Covid-19; Intensive care; Mechanical ventilation.

Publication types

  • Review

MeSH terms

  • Anesthesia, General*
  • Betacoronavirus
  • COVID-19
  • Coronavirus Infections* / epidemiology
  • Coronavirus Infections* / therapy
  • Critical Care*
  • Humans
  • Pandemics*
  • Pneumonia, Viral* / epidemiology
  • Pneumonia, Viral* / therapy
  • Respiration, Artificial / instrumentation*
  • SARS-CoV-2
  • Ventilators, Mechanical*