Purpose: The purpose of this study was to evaluate sports activity before anterior cruciate ligament (ACL) injury and after surgical treatment of ACL rupture comparing ACL repair with an Internal Brace to ACL reconstruction using either a hamstring (HT) or quadriceps tendon (QT) autograft.
Methods: Between 12/2015 and 10/2016, we recruited 69 patients with a mean age of 33.4 years for a matched-pair analysis. Twenty-four patients who underwent Internal Brace reconstruction were matched according to age (± 5 years), gender, Tegner activity scale (± 1), BMI (± 1) and concomitant injuries with 25 patients who had undergone HT reconstruction and 20 patients who had undergone QT reconstruction. The minimum follow-up was 12 months.
Results: Overall, the return-to-sports rate was 91.3 %. There were no significant differences (p ≥ 0.05) in the number of sports disciplines and the time before return to sports within or among the groups. Overall and within the groups, the level of sports participation did not change significantly (p ≥ 0.05) postoperatively. The patients' sense of well-being was excellent after either ACL repair with an Internal Brace or ACL reconstruction with autologous HT or QT.
Conclusion: At short-term follow-up, ACL repair using an Internal Brace enables sports activity and provides a sense of well-being similar to that of classic ACL reconstruction using hamstring or quadriceps tendon autografts in a selected patient population.
Level of evidence: Level III Retrospective comparative study.
Hintergrund: Der Hintergrund für diese Studie war es, die Sportfähigkeit vor vorderer Kreuzbandruptur und nach operativer Versorgung mittels Kreuzbandnaht durch Internal Brace und Kreuzbandersatzplastik mittels Hamstring- oder Quadrizepssehne zu ermitteln.
Methoden: Zwischen 12/2015 und 10/2016 wurden 69 Patienten mit einem mittleren Alter von 33,4 Jahren für diese Matchted-paired-Analyse eingeschlossen. 24 Patienten, die mittels Internal Brace durch Kreuzbandnaht versorgt wurden, sind gemäß ihres Alters (± 5 Jahre), ihres Geschlechts, ihrer Tegner activity scale (± 1), ihres BMI (± 1) und ihrer Begleitverletzungen mit 25 Patienten, welche mittels Hamstringsehnenersatzplastik und 20 Patienten, welche mittels Quadrizepssehnenersatzplastik versorgt wurden, gematched und verglichen worden. Der minimale Nachuntersuchungszeitraum betrug 12 Monate.
Resultate: Insgesamt betrug die Return-to-sports-Rate 91,3 %. Zwischen und innerhalb der Gruppen gab es keinen signifikanten Unterschied (p ≥ 0,05) in der Anzahl der Sportdisziplinen und bezüglich des Zeitpunktes der Rückkehr zum Sport. Das Level, auf dem Sport betrieben wurde, änderte sich nicht signifikant (p ≥ 0,05) innerhalb und zwischen den Gruppen. Das Wohlbefinden der Patienten war bei allen Verfahren, sowohl nach Kreuzbandnaht mit Internal Brace als auch nach Kreuzbandrekonstruktion mit Hamstringsehnen und Quadrizepssehne, exzellent.
Schlussfolgerung: Im Kurzzeitverlauf konnte gezeigt werden, dass die Naht des vorderen Kreuzbandes mittels Internal Brace die Rückkehr zum Sport ermöglicht und ein subjektives Wohlbefinden bei sportlicher Aktivität, ähnlich wie nach klassischen Rekonstruktionsverfahren mit Hamstring- oder Quadrizepssehne, im untersuchten Patientengut gewährleistet. Evidenzlevel: Level III Retrospektive Matched-paired-Studie.
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