[Analysis of referral diagnoses to the rheumatology department]

Z Rheumatol. 2020 Mar;79(2):160-167. doi: 10.1007/s00393-019-0672-1.
[Article in German]

Abstract

Background: The initial presentation of patients with symptoms indicative of a rheumatic disease is in most cases not directly to a rheumatologist. This study evaluated the following questions: I. Which medical specialists refer patients to a department of rheumatology? II. Evaluation of the accordance of the presumptive referral diagnosis and the final diagnosis by a rheumatologist.

Methods: A total of 947 patients (279 men and 668 women) who initially presented to a university hospital for rheumatological diagnostics were included in the study. The referring medical specialist fields were identified. Furthermore, a kappa analysis was performed to evaluate the accordance of the presumptive referral diagnosis and the final diagnosis generated after a rheumatological evaluation of the patients.

Results: Of the referrals 73% were initiated by general practitioners or internists functioning as general practitioners. The other referrers were 5% specialists in internal medicine (excluding rheumatology), 4% orthopedic/trauma surgeons, 1% other surgeons and 4% other specialist fields. A rheumatological diagnosis was made in 58% of the patients and rheumatological inflammatory joint diseases (26%), collagenosis (14%) and vasculitides (5%) were the most frequently diagnoses. The accordance of the presumptive diagnosis of the general practitioners and the final diagnosis after rheumatological evaluation was a kappa coefficient of κ = 0.304. Lower kappa values were evaluated for orthopedic surgeons (κ = 0.277) and other specialists (κ = 0.200).

Conclusion: The referrals to a rheumatology institution were frequently initiated by general practitioners and internists functioning as general practitioners. In this context the presumptive diagnosis of general practitioners showed a low accordance with the final rheumatological diagnosis. In contrast, a detailed presumptive diagnosis is desirable for optimal use of the limited resources for rheumatological care.

Zusammenfassung: HINTERGRUND: Die Erstvorstellung von Patienten mit Symptomen, die auf eine rheumatologische Erkrankung hinweisen, erfolgt in den meisten Fällen nicht direkt bei einem Facharzt mit der Teilgebietsbezeichnung Rheumatologie. Im Rahmen der Studie sollen folgende Fragestellungen beantwortet werden: I. Welche Fachrichtungen weisen Patienten einer rheumatologischen Fachabteilung zu? II. Evaluierung der Übereinstimmung von Zuweisungsdiagnose und Enddiagnose in der Fachabteilung Rheumatologie.

Methodik: In die Studie wurden 947 Patienten (279 Männer und 668 Frauen) eingeschlossen, welche zur Erstdiagnostik in der Fachabteilung Rheumatologie vorstellig wurden. Es erfolgte eine Quantifizierung der zuweisenden Fachrichtungen. Des Weiteren wurde anhand einer Kappa-Analyse die Übereinstimmung der Zuweisungsdiagnose mit der Enddiagnose nach rheumatologischer Evaluation der Patienten vorgenommen.

Ergebnisse: Es wurden 73 % der Zuweisungen durch Hausärzte oder hausärztlich tätige Internisten initiiert. Die weiteren Zuweiser verteilten sich wie folgt: 5 % Fachärzte für innere Medizin (außer Rheumatologie), 4 % Orthopädie/Unfallchirurgie, 1 % Chirurgie und 4 % andere Fachgebiete. Bei 58 % der Patienten wurde eine rheumatologische Diagnose gestellt. Am häufigsten wurden rheumatologische entzündliche Gelenkerkrankungen (26 %), Kollagenosen (14 %) und Vaskulitiden (5 %) diagnostiziert. In Bezug auf die Übereinstimmung der Verdachtsdiagnose mit der Enddiagnose nach rheumatologischer Evaluation erreichten die Hausärzte bzw. hausärztlich tätigen Internisten einen kappa-Koeffizienten von κ = 0,304. Für die Orthopäden lag die Übereinstimmung bei κ = 0,277. Für die anderen Fachgebiete bestand eine noch geringe Übereinstimmung (κ = 0,200).

Diskussion: Als Hauptzuweiser einer rheumatologischen Einrichtung fungieren Hausärzte und hausärztlich tätige Internisten. Hierbei weisen die hausärztlichen Verdachtsdiagnosen eine eher geringe Übereinstimmung mit den rheumatologischen Enddiagnosen auf. Zur optimalen Nutzung der limitierten rheumatologischen Versorgungsressourcen ist hingegen eine zielgerichtete Zuweisung wünschenswert.

Keywords: Accordance; Diagnosis; General practioner; Referrers; Rheumatic disease.

MeSH terms

  • Female
  • Humans
  • Internal Medicine
  • Male
  • Referral and Consultation* / statistics & numerical data
  • Rheumatic Diseases* / diagnosis
  • Rheumatologists
  • Rheumatology*