[Implementation of a Vessel Sealing Device in a Centre for Thyroid Surgery: Risk and Economic Profit]

Zentralbl Chir. 2018 Oct;143(5):543-549. doi: 10.1055/s-0043-102570. Epub 2017 May 9.
[Article in German]

Abstract

Background: This study investigated whether the use of the vessel sealing device LigaSure Small Jaw is cost-effective and safe in thyroid surgery despite the high cost of material.

Patients and methods: We analysed the results of 224 thyroid operations performed by the same surgeon in three time intervals. We included thyroidectomies and bilateral near-total resections (including Dunhill surgery). Minimally-invasive resections (MIVAT), unilateral resections or subtotal resections (remains > 2 ml), patients with recurrent goiter, operations with neck dissections and sternotomies were excluded. In 72 procedures carried out during the first interval (1/2011 - 6/2011), the surgeon only used the clamp-and-tie technique. In the other two intervals (II: 7/2012 - 12/2012, n = 81 and III: 1/2014 - 6/2014: n = 71), the LigaSure Small Jaw was used. We investigated operation time (cut-seam time) and the complication rates between the groups (transient/permanent laryngeal nerve palsy, severe bleeding causing reoperation and hypocalcaemia, defined as Ca < 2.0 mmol/l). Differences were calculated with the t-test and the Wilcoxon rank test. Values are given as mean ± SEM.

Results: Specimen weight and the indication for surgery (nodular goiter or Basedow's disease) were comparable in all groups, but there were fewer thyroidectomies performed in the first interval (p = 0.009). There was no difference in complication rates between the groups, such as the rate of transient laryngeal nerve palsy in % (I: 2.17; II: 1.92; III 1.44) and postoperative hypocalcaemia in % (I: 20.8; II: 21.0; III 15.5). The use of the LigaSure Small Jaw in thyroidectomy procedures led to a significant reduction of operation time (II: Δ 27.4 min; III: Δ 25.6 min; p = 0.0001) compared to interval I. This was also found for bilateral near-total resections (II: Δ 24.3 min; III Δ 32.1 min; p = 0.0001). The InEK calculation for thyroidectomy procedures estimated personnel expenses in the OR to be about 1233 €. A 31-min reduction in operation time would save 440 € of personnel expenses.

Discussion: The use of the LigaSure Small Jaw during thyroid surgery is safe and cost-effective for thyroidectomy procedures and bilateral near-total resections.

Hintergrund: In dieser Arbeit wurde untersucht, ob das LigaSure Small Jaw zur effektiven Gefäßversiegelung trotz der zusätzlichen Materialkosten in der Schilddrüsenchirurgie kostendeckend und sicher einsetzbar ist.

Patienten und methoden: Es wurden die Ergebnisse von 224 Schilddrüsenoperationen eines einzigen Operateurs in 3 Zeitintervallen untersucht. Ausgewertet wurden lediglich Thyreoidektomien und fast totale beidseitige Resektionen (einschließlich Dunhill-OP). Einseitige und subtotale Resektionen (Rest > 2 ml) wurden nicht eingeschlossen. Rezidive, minimalinvasive Operationen (MIVAT), Sternotomien und Lymphknotenresektionen wurden ausgeschlossen. Während im 1. Intervall (1/2011 – 6/2011) bei 72 Operationen ausschließlich die Gefäßligatur zum Einsatz kam, erfolgte bei den Operationen in den beiden anderen Intervallen (II: 7/2012 – 12/2012: n = 81 und III: 1/2014 – 6/2014: n = 71) die Gefäßversiegelung mit dem LigaSure Small Jaw. Erhoben wurden Patientencharakteristika, das Resektatgewicht, die Schnitt-Naht-Zeiten und die Komplikationsraten (passagere/permanente Paresen, operationspflichtige Nachblutungen, postoperative Hypokalzämie mit Ca < 2,0 mmol/l). Unterschiede in den Gruppen wurden durch den t-Test und dem Wilcoxon-Rank-Test berechnet. Es werden Mittelwerte + SEM (Standardfehler) angegeben.

Ergebnisse: Hinsichtlich des Resektatgewichts und der Operationsindikation (Basedow vs. Knotenstruma) fanden sich keine Unterschiede in den Gruppen, allerdings wurden im 1. Intervall signifikant weniger Thyreoidektomien durchgeführt (p = 0,009). Die Rate der postoperativen Komplikationen zeigte keine Unterschiede zwischen den Gruppen (passagere Rekurrenspareserate in % I: 2,17; II: 1,92; III 1,44; Anteil der Hypokalzämien in % I: 20,8; II: 21,0; III 15,5). Durch die Anwendung der LigaSure Small Jaw erreichten wir bei den Thyreoidektomien im Vergleich zum 1. Intervall eine hochsignifikante Reduktion der Schnitt-Naht-Zeit (II: Δ 27,4 min; III: Δ 25,6 min; p = 0,0001). Dies fand sich auch bei den fast totalen beidseitigen Resektionen (II: Δ 24,3 min; III Δ 32,1 min; p = 0,0001). In der InEK-Kalkulation (Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus) werden für die Thyreoidektomie insgesamt 1233 € Personalkosten im OP veranschlagt, eine Reduktion der OP-Zeit um 31 Minuten ergibt ein Einsparungspotenzial von 440 €.

Schlussfolgerung: Die Anwendung des LigaSure Small Jaw stellt bei der Thyreoidektomie und den beidseitigen fast totalen Resektionen trotz erhöhter Materialkosten ein sicheres und wirtschaftliches Verfahren dar.

MeSH terms

  • Humans
  • Operative Time
  • Parathyroid Glands
  • Thyroid Gland*
  • Thyroidectomy*