Breast artery calcium noted on screening mammography is predictive of high risk coronary calcium in asymptomatic women: a case control study

Vasa. 2013 Nov;42(6):429-33. doi: 10.1024/0301-1526/a000312.

Abstract

Background: The relationship between breast artery calcification (BAC) noted on mammography and both coronary artery disease and cardiovascular risk remains controversial. Few studies have examined the clinical significance of BAC in asymptomatic women. In the present study we evaluated the relationship between BAC and coronary artery calcium (CAC) as identified by multi-slice CT scanning (MSCT).

Patients and methods: Consecutive women (n = 98) with BAC noted on routine mammography but without known coronary artery disease (CAD) were assessed for CAD risk factors and had assessment of coronary calcium by MSCT. A control cohort of consecutive women who were BAC(-) (n = 104) underwent an identical assessment.

Results: Women who were BAC(+) were older than those who were BAC(-); otherwise, there were no differences between the 2 groups with regard to traditional cardiac risk factors. Significantly more BAC(+) vs. BAC(-) women were found to have “high risk” CAC scores, defined as CAC > 400 (11.2 % vs. 1.0 %, p = 0.006). However, the rates of CAC scores of 0 were not different between the two groups (50.0 % vs. 54.8 % for BAC(+) and BAC(-) , respectively, p = 0.586). When examined in a multivariate model including the traditional risk factors of diabetes, increasing age, smoking, hyperlipidemia, and family history of CAD, the presence of BAC remained significantly associated with CAC > 400 (OR = 22.6, 95 % CI = 2.1 - 237.1).

Conclusions: The presence of breast artery calcium on screening mammography was a strong independent predictor (odds ratio > 22) of high risk coronary artery calcium scores (defined as CAC > 400). The presence of BAC in those with significant CAD risk factors may warrant further evaluation.

Hintergrund: Die Beziehung zwischen einer bei der Mammographie auffallenden Brustarterienverkalkung (BAC) und koronarer Herzkrankheit und Herz-Kreislauf-Risiko ist umstritten. Nur wenige Studien haben die klinische Bedeutung der BAC bei asymptomatischen Frauen untersucht. In der vorliegenden Studie haben wir die Beziehung zwischen BAC und Koronararterienkalzium (CAC), das mit Multi-Slice-CT (MSCT) identifiziert wurde, ausgewertet. Patienten und Methoden: 98 Frauen mit BAC in der Routine-Mammographie, aber ohne bekannte koronare Herzkrankheit (KHK), wurden bezüglich KHK Risikofaktoren beurteilt und bekamen eine Beurteilung des CAC. Bei einer Kontrollkohorte von 104 Frauen, die BAC negativ (-) wurde eine identische Bewertung vorgenommen. Ergebnisse: BAC (+) Frauen waren älter als diejenigen, die BAC (-) waren, ansonsten gab es keine Unterschiede zwischen beiden im Hinblick auf traditionelle kardiale Risikofaktoren. Deutlich mehr BAC (+) vs BAC (-) Frauen wurden gefunden, die „high risk“ CAC Scores haben, definiert als CAC > 400 (11,2 % vs 1,0 %, p = 0,006). Allerdings war die Anzahl von CAC Score von 0 zwischen den beiden Gruppen nicht unterschiedlich (50,0 % vs 54,8 % für BAC (+) und BAC (-), p = 0.586). Nach multivariater Analyse einschließlich der traditionellen Risikofaktoren von Diabetes, zunehmendem Alter, Rauchen, Hyperlipidämie und Familiengeschichte einer KHK, blieb der Nachweis von BAC signifikant assoziiert mit CAC > 400 (OR = 22,6, 95 % CI = 2,1 bis 237,1 ). Schlussfolgerungen: Der Nachweis einer Verkalkung der Brustarterie anläßlich eines Mammographie-Screenings war ein starker unabhängiger Prädiktor (odds Ratio > 22) von einem hohem Koronararterienkalzium Score (definiert als CAC > 400). Der Nachweis von BAC bei Frauen mit Risikofaktoren für eine KHK rechtfertigen weitere Untersuchungen.

Keywords: coronary calcium; risk assessment.

MeSH terms

  • Adult
  • Aged
  • Asymptomatic Diseases
  • Breast / blood supply*
  • Case-Control Studies
  • Chi-Square Distribution
  • Coronary Artery Disease / diagnostic imaging*
  • Female
  • Humans
  • Logistic Models
  • Mammary Arteries / diagnostic imaging*
  • Mammography / methods*
  • Middle Aged
  • Multidetector Computed Tomography*
  • Multivariate Analysis
  • Odds Ratio
  • Predictive Value of Tests
  • Risk Assessment
  • Risk Factors
  • Vascular Calcification / diagnostic imaging*