Clinical Aspects of Acute Lung Insufficiency (ALI/TRALI)

Transfus Med Hemother. 2008;35(2):80-88. doi: 10.1159/000117582. Epub 2008 Mar 10.

Abstract

SUMMARY: Acute respiratory distress syndrome (ARDS) is a common clinical disorder caused by a variety of direct and indirect injuries to the lung, characterized by alveolar epithelial and endothelial injury resulting in damage to the pulmonary alveolar-capillary barrier. The cardinal clinical feature of ARDS, refractory arterial hypoxemia, is the result of protein-rich alveolar edema with impaired surfactant function, due to vascular leakage and vascular dysfunction with consequently impaired matching of ventilation to perfusion. Since its first description in 1967, considerable knowledge concerning the pathogenesis of ARDS has been obtained, however, a plethora of questions remain. Better understanding of the pathophysiology of ARDS has lead to the development of novel therapies, pharmacological strategies, and advances in mechanical ventilation. However, lung-protective ventilation is the only confirmed option in ARDS management improving survival, and few other therapies have translated into improved oxygenation or reduced ventilation time. But despite improvement in our understanding of the therapy and supportive care for patients with ARDS, mortality remains high. It is the purpose of this article to provide an overview of the definition, clinical features, and pathogenesis of ARDS, and to present and discuss therapeutic options currently available in order to effectively treat this severe disorder.

Zusammenfassung: Das akute Lungenversagen («acute respiratory distress syndrome», ARDS) ist eine weit verbreitete Erkrankung, die durch eine Vielzahl unterschiedlicher pulmonaler und extrapulmonaler Ursachen ausgelöst werden kann und pathophysiologisch durch eine Schädigung der alveolärkapillären Barriere charakterisiert ist. Klinisches Kardinalsymptom, die refraktäre arterielle Hypoxämie, ist Resultat der Ausbildung eines eiweiβreichen Lungenödems, das aufgrund einer gesteigerten Permeabilität, verursacht durch die Schädigung der alveolär-kapillären Integrität, entsteht. Seit der Erstbeschreibung des Syndroms konnte enormer Fortschritt im Verständnis der Pathogenese erzielt werden, wobei jedoch eine Vielzahl pathophysiologischer Fragen in Zukunft weiter untersucht werden muss. Ein besseres Verständnis der Pathophysiologie des akuten Lungenversagens, die Entwicklung neuer Therapieoptionen und Fortschritte im Bereich der Intensiv- und Beatmungsmedizin haben die Prognose dieser Erkrankung deutlich verbessert. Trotz intensiver Entwicklung und Forschung ist jedoch nur für die lungenprotektive Beatmung ein erhöhtes Überleben von ARDS-Patienten bewiesen. Nur wenige weitere Therapieansätzte zeigen verbesserte Oxygenierung oder eine Reduktion der Beatmungszeit. Aber trotz aller Fortschritte bleibt die Mortalität des akuten Lungenversagens sehr hoch. Ziel dieses Artikels ist es, einen Überblick über die Definition, klinische Charakteristika und Pathogenese des akuten Lungenversagens zu geben und die gegenwärtigen Therapieoptionen in der Behandlung des ARDS vorzustellen und kritisch zu diskutieren.